Idrætten skaber beskæftigelse

’Idrætten skaber beskæftigelse’ skal hjælpe unge i job

I tæt samarbejde med kommuner og sportsklubber ønsker DIF at gøre en forskel for unge danskere, der står uden for arbejdsmarkedet og uddannelsesområdet. Mandag d. 31. oktober blev aktører fra ind- og udland første gang samlet om visionen ’Idrætten skaber beskæftigelse’.
{{$root.dict.newsWrittenBy}} Johan Lyngholm-Bjerge
1. nov. 2022
I tæt samarbejde med kommuner og sportsklubber ønsker DIF at gøre en forskel for unge danskere, der står uden for arbejdsmarkedet og uddannelsesområdet. Mandag d. 31. oktober blev aktører fra ind- og udland første gang samlet om visionen ’Idrætten skaber beskæftigelse’.

Mere end 50.000 unge danskere står i dag uden for uddannelses- og arbejdsfællesskabet. Det er en udfordring, der længe har været en gordisk knude for samfundet og kræver handling.

Den udfordring er DIF klar til at kaste sig ind i med en model, der allerede har skabt resultater. Derfor inviterede DIF og Grundfos Fonden mandag d. 31. oktober repræsentanter fra kommuner, fonde og toppen af dansk idræt til seminar i Grundfos-hovedkvarteret i Bjerringbro.

De seneste år har DIF arbejdet med at hjælpe ledige veteraner i job via professionelle sportsklubbers erhvervsnetværk og kommunale jobkonsulenter. Det er sket via DIF Soldaterprojekts Veteran Match, der har hjulpet soldaterveteraner i beskæftigelse på tværs af Danmark.

Netop den model dannede ramme om mandagens seminar, hvor næstformand i DIF, Frans Hammer, satte ord på visionen, der skal trække en tråd fra foreningsdanmark til den professionelle idræt og dennes loyale erhvervsnetværk.

”Foreningsdanmark rummer en særlig kraft. En kraft som vi tror kan være med til at løse et af det danske samfunds største udfordringer: at mere end 50.000 unge står udenfor uddannelses- og arbejdsfællesskabet.”

På dagen, som blev modereret af den tidligere sportsdirektør i Brøndby IF, Troels Bech, var der både paneldebatter og oplæg. Svenske Kari Heri, nuværende Direktør i Tent Partnership For Refugees i Sverige, var indtil for nylig Head of Sustainability and Social Responsibility i fodboldklubben Malmø FF.

Her var hun gennem otte år med til at hjælpe op mod 400 lokale arbejdsløse i beskæftigelse via Malmø FF’s erhvervsnetværk (og endnu flere udenfor netværket) i tæt samarbejde med Malmø Kommune. 

Ifølge Kari Heri handler det om, at man som klub tænker langsigtet og er klar til at investere i målsætningen. Så giver det også tydelige afkast.

”Det er ikke et ’quick-fix’. Start i det små og tænk langsigtet uden at fokusere på den hurtige CSR. Du skal ville det, og når du så lykkes, får du både CSR og langvarige samarbejdspartnere. Mange sponsorer har det som krav, at de skal være engageret i etisk forsvarlige samarbejder,” lød det fra scenen, inden hun gjorde plads til Lee Doyle, CEO i Brentford Community Sports Trust.

Karin Heri

Direktør i Tent Partnership For Refugees i Sverige og var tidligere ansat som Head of Sustainability and Social Responsibility, Malmö FF. Her var Karin Heri i otte år, hvor hun var med til at skabe de gode
resultater, som Malmø FF har på beskæftigelsesområdet.

I imponerende 34 år har Lee Doyle arbejdet med socialt arbejde i London-klubben, hvor omfanget af indsatsen er skaleret massivt op i takt med, at den nuværende Premier League-status har løftet klubben hele vejen rundt.

“Brentford FC var i en sportslig bølgedal, men vi startede i det små med et partnerskab med lokale skoler, hvor vi tilbød børn fodboldtræning til en lavere pris. Vi havde et sponsorat på 10.000 pund, som blev matchet med et tilsvarende beløb i offentligt tilskud. Da vi lancerede Brentford Community Sports Trust tre år senere, havde vi en omsætning på en million pund og 22 deltidsansatte,” forklarede Lee Doyle, der havde flere konkrete anbefalinger til, hvordan man som klub kan gå i gang med socialt arbejde:

Lee Doyles anbefalinger:

• Udvælg nøje den eller de personer, der skal lede og organisere indsatsen.

• Vær skarp på at forstå den større vision

• Skab en agil struktur, der er fleksibel og langsigtet

• Tænk som en entreprenør ved at skabe et fundament, der kan skaleres op og ned

Endelig var der fint besøg fra storklubben Liverpool F.C, der var repræsenteret ved Matt Parish, der er CEO i Liverpool Foundation. I mere end 20 år har Matt Parish arbejdet med velgørenhed i engelske fodboldklubber, og han gav et spændende indblik i, hvordan Liverpool F.C. som et kæmpe globalt brand aktivt arbejder med at gøre en forskel i lokalmiljøet.

Blandt andet ved inddrage store og velkendte spillerprofiler i deres initiativer på det sociale område.
Indsatsen fra 90 ansatte medarbejdere i Liverpool Foundation kræver mange ressourcer, men både samfundsmæssigt og økonomisk er der en stor gevinst at hente. Ambitiøse sociale tiltag genererer flere sponsorater.

"I dag kan vi dokumentere, at hver pund investeret i det sociale arbejde giver et ”return on investment” på 16 pund," lød det fra Matt Parish, der ser et stort potentiale i at videreudvikle formatet fra Veteran Match, hvor veteraner er inviteret til jobmatchdage i uformelle omgivelser ude i klubberne i stedet for i jobcentrene.

Det er en indsats, der har været effektueret på tværs af fodbold, ishockey og håndbold sammen med kommuner og lokale virksomheder.

"I (DIF) har noget fantastisk i gang med Veteran Match på tværs af sportsgrene. Det har vi ikke i Storbritannien. Byg videre på det," lød det fra Matt Parish.

Matt Parish

Matt Parish har arbejdet med velgørenhed og fodbold i mere end 20 år. For Charlton Athletic Community Trust, Burnley FC og nu i Liverpool FC Foundation.

"I (DIF) har noget fantastisk i gang med Veteran Match på tværs af sportsgrene. Det har vi ikke i Storbritannien. Byg videre på det." Matt Parish, CEO i Liverpool Foundation

Med de mange oplæg og debatter på seminaret venter nu et opfølgningsarbejde, der skal konkretisere visionen og konceptet yderligere. Og ikke mindst forankre indsatsen med den nødvendige økonomi, der skal gøre hele indsatsen mulig.

Her er Grundfos Fonden, som finansierer det nuværende Veteran Match-initiativ, en helt afgørende aktør, der ønsker at inspirere og samle en vifte af engagerede kræfter.

“Mange sportsklubber gør en indsats for at række ud til udsatte unge i det omgivende samfund, men der er potentiale til at løfte både metoder og resultater. Grundfos Fonden ønsker at samle alle de gode kræfter i en mere koordineret indsats for at lykkes med at få udsatte grupper i samfundet med i fællesskabet og ind på arbejdsmarkedet,” siger direktør for Grundfos Fonden, Kim Skibsted.

Det ønske blev også adresseret af DIF’s næstformand, Frans Hammer, der fik det sidste ord på mandagens seminar foran alle de inviterede gæster fra idrætten, borgmesterkontorer, fonde og beskæftigelsesaktører.

”Vi og Grundfos Fonden har en drøm om at bringe mennesker sammen. 50.000 unge der står uden for arbejdsmarkedet. Svaret på, hvordan vi gør det, er imellem os. Nu fortsætter vi arbejdet med at organisere og indsamle data, så vi kan tage det næste skridt.”

Flere nyheder