Hvorfor arbejder DIF med esport?

DIF er den største børne- og ungeorganisation i Danmark med flere end 800.000 medlemmer under 18 år og er forpligtet til, at at børn og unge har et aktivt og sundt liv. Det gælder også inden for esporten. 

Mange børn og unge bruger mange timer foran skærmen hver dag med controller i hånden og headset på ørene. Det begejstrer, giver dem positive oplevelser og gør dem dygtigere. De kan eksempelvis være sammen med venner, blive mere kreative og bedre til engelsk.. Det er leg, træning og konkurrencer i noget, som de synes er sjovt og spændende.

Bagsiden af medaljen er desværre blandt andet, at tiden i gamerstolen langt fra får pulsen op og giver sved på panden, når løbesko og badebukser får lov at blive i skabet. Det vil DIF gerne gøre noget ved og står derfor sammen med idrættens aktører om at løfte esport og gaming ind i fremtiden på et oplyst og kompetent grundlag. 

Også arbejdet med inklusion; at alle børn og unge skal kunne være en del af fællesskabet via esporten, er i DIF's portefølje af vigtige temaer inden for esporten, ligesom en festival for bredden i esporten er. DIF er desuden indgangen til esport olympiske lege (eOL) i Danmark.  

DIF samler viden fra både andre og fra egne rækker og gør udfordringer og vindinger synlige for offentligheden. Og DIF skaber projekter og initiativer for at udvikle sporten samt støtter og hjælper esport og gaming godt på vej i en positiv retning.

Hvad er esport?

For DIF handler esport både om at spille fx Counter-Strike og League of Legends i foreningerne og om virtuelle sports- og idrætsspil som FIFA og Virtual Regatta samt e-cykling og e-sejlads.

8 grunde til at DIF arbejder med esport

  1. Inklusion af nye målgrupper
    Børn og unge, som ikke dyrker de traditionelle idrætter
  2. Organisering og regulering
    Der kan arbejdes med retningslinjer for fairplay og etik
  3. Konkurrence 
    Esport skaber konkurrence på tværs af alder og baggrund, både nationalt og internationalt.
  4. Ungdomskultur
    Voksne kan forbedre forholdene ved at engagere sig i tilbuddene
  5. Færdigheder
    Esport styrker færdigheder som reaktionsevne, strategisk tænkning og samarbejde.
  6. Talent og elite
    Vejen til toppen skal ske ordentligt og via et bredt samarbejde på tværs.
  7. Økonomisk potentiale
    Esporten er blevet en stor industri med mulighed for indtjening.
  8. Esport og bevægelse
    Potentiale og synergi med traditionel idræt og bevægelse