Større og stærkere idrætsforeninger
Foreningsudvikling
Derfor kræver det udvikling og omstillingsparathed, hvis I som foreninger også i fremtidens skal forblive attraktive for alle danskere. Og det vil vi i DIF gerne hjælpe med.
Styrk jeres idrætsforening
Vejen til at styrke jeres idrætsforening kan være mange, og ofte vil det være forskelligt fra idrætsforening til idrætsforening, hvilke(n) indsats(er) som har størst betydning for at udvikle netop jeres idrætsforening i den rigtige retning. Vi har her seks fokusområder, som I kan tage udgangspunkt i og herfra iværksætte de initiativer, som passer bedst til jeres forening.
Seks fokusområder til foreningsudvikling
Kig med her og find inspiration til arbejdet med b.la. målgrupper, resursepersoner og kommunikation.
Tilbud og målgrupper
I skal være nysgerrige på jeres medlemmernes og lokalsamfundets behov og ønsker med henblik på at sikre, at jeres idrætsforeningen fortsat vil være attraktiv for både eksisterende medlemmer og nye potentielle medlemmer. Jo mere indsigt I har, desto bedre kan I vurdere, om I skal foretage tilpasningerne af jeres eksisterende idrætstilbud eller oprettes helt nye. Du kan læse mere om, hvordan man arbejder med målgrupper og udvikler flere idrætstilbud i folderen "Fasthold klubbens voksenmedlemmer".
Organisation og foreningsledelse
Ressourcepersoner
Kommunikation og markedsføring
Kommunikation er vigtigt… og svært. Derfor skal I være opmærksomme på, at der findes mange former for kommunikation. Den interne kommunikation bør bære præg af inddragelse, transparens og demokrati, hvor der sikres gensidig forståelse på tværs af idrætsforeningen. Den eksterne kommunikation handler bl.a. markedsføringen af jeres forening både lokalt og online, og den skal være gennemtænkt og koordineret, således at det rammer den ønskede målgruppe på bedst mulige vis. Det kan være en rigtig god ide at tænke i, om man har resursepersoner med kommunikations og markedsføring baggrund i idrætsforeningen, som man trække på.