Værk­tø­jer til fore­byg­gel­se

Her på siden kan I finde mas­ser af in­spira­tion til jeres ar­bej­de - plug and play-​råd, tips og ma­te­ri­a­ler til møder og wor­ks­hops.
Her på siden kan I finde mas­ser af in­spira­tion til jeres ar­bej­de - plug and play-​råd, tips og ma­te­ri­a­ler til møder og wor­ks­hops.

E-​læring: Seksu­el­le kræn­kel­ser i idræts­for­e­nin­ger

Gra­tis DIF-​kursus, som klæ­der træ­ne­re og le­de­re på til fore­byg­ge og hand­le på seksu­el­le kræn­kel­ser.

Kur­set be­står af: In­tro­duk­tion og tre valg­frie mo­du­ler med film, dilemma-​ og re­flek­sions­ø­vel­ser, viden og quizzer, som giver dig viden, værk­tø­jer og hand­le­mu­lig­he­der samt in­spira­tion til at ud­vik­le leve- og samvær­s­reg­ler i din for­e­ning.

Kur­set kan tages på cirka 20 mi­nut­ter.

Find e-​læringsforløbet her

Når græn­ser bry­des

DIF har sam­men med en række or­ga­ni­sa­tio­ner lavet et op­lys­nings­si­te og kampag­nen ’Når græn­ser bry­des’. 

Find siden her: Når græn­ser bry­des

Her kan idræts­for­e­nin­ger finde ma­te­ri­a­ler om emnet, her­un­der læ­rings­ak­ti­vi­te­ter, film samt værk­tø­jer til wor­ks­hops og møder. Ud­valg­te værk­tø­jer fin­der du også her på siden.

Ud­vik­ling af leve- og samvær­s­reg­ler

Leve- og samvær­s­reg­ler kan været et godt værk­tøj til at fore­byg­ge og hand­le på kræn­ken­de ad­færd og seksu­el­le over­greb blandt og mod børn og unge.

Vi har lavet en guide til, hvor­dan I laver reg­ler hos jer. Her kan I ar­bej­de med tre te­ma­er:

  • In­klu­de­ren­de ad­færd og fæl­les­ska­ber
  • Hvor går din græn­se? 
  • Åben­hed, til­lid og op­mærk­som­hed

I gu­i­den er der spørgs­mål, som kan sætte gang i ar­bej­det med at få lavet reg­ler, der pas­ser til jeres for­e­ning.

Se og print guide her

Møder 2 timer

Skal I holde team­mø­de, fyraf­tens­mø­de og andre ud­vik­lings­mø­der, giver vi jer tre oplæg, I kan tage afsæt i:

  • In­klu­de­ren­de ad­færd og fæl­les­ska­ber
  • Hvor går din græn­se? 
  • Åben­hed, til­lid og op­mærk­som­hed

Mø­de­r­ne er alle byg­get op ved en de­fi­ni­tion af be­gre­ber­ne, korte film om emnet og fæl­les re­flek­te­ring over pro­blem­stil­lin­gen, både i re­la­tion til fil­me­ne og for­e­nin­gen.

Brug også gerne vores guide til, hvor­dan I fa­ci­li­te­rer jeres møder på en god måde.

  • NB: I fin­der fil­me­ne til jeres møder på kampag­nens hjem­mesi­den her
Se og print guide her

Wor­ks­hops 3-4 timer

Skal I holde wor­ks­hops, giver vi jer tre oplæg, I kan tage afsæt i.

Op­læg­ge­ne er en ud­vi­del­se af te­ma­er­ne, som bru­ges til kor­te­re møder, men i wor­ks­hops kan I ek­sem­pel­vis for­dy­be jer mere i di­lem­ma­er og det vi­de­re ar­bej­de med at få ud­for­met leve- og samvær­s­reg­ler i jeres for­e­ning.

De tre oplæg, I kan tage afsæt i, ved­rø­rer føl­gen­de te­ma­er:

  • In­klu­de­ren­de ad­færd og fæl­les­ska­ber
  • Hvor går din græn­se? 
  • Åben­hed, til­lid og op­mærk­som­hed

Brug også gerne vores guide til, hvor­dan I fa­ci­li­te­rer jeres møder på en god måde.

  • NB: I fin­der fil­me­ne til jeres møder på kampag­nens hjem­mesi­den her
Se og print guide her

Den gode fa­ci­li­ta­tor

Er du fa­ci­li­ta­tor på en wor­ks­hop eller til et møde, skal du fo­ku­se­re på, hvor­dan I kan spil­le hin­an­den bedre. Sæt en ramme, så del­ta­ger­ne er ak­ti­ve, og du får re­le­vant viden og er­fa­rin­ger frem.

10 gode råd til dig:

  • For­bliv neut­ral
  • Fokus på pro­ces, ikke ind­hold
  • Grup­pen er eks­per­ten
  • Bevar en af­ta­gen­de rolle
  • Vær mo­ti­ve­ren­de, ikke dis­ku­te­ren­de
  • Styr efter de over­ord­ne­de mål for wor­ks­hop­pen
  • Respek­ter for­skel­lig­he­der
  • Spørg ind og sikr dig, at alle del­ta­ge­re bi­dra­ger
  • Vær op­mærk­som­hed på grup­pen dy­na­mik
  • Lyt ak­tivt så du kan samle op
Se og print guide her

Di­lem­ma­kort

Når I fx hol­der møde eller wor­ks­hop, kan I bruge di­lem­ma­kort til at spar­ke gang i de­bat­ten om jeres hold­nin­ger og hand­lin­ger. Kor­te­ne be­skri­ver kon­kre­te ek­semp­ler på si­tu­a­tio­ner, hvor I skal over­ve­je og dis­ku­te­re, hvor­dan man kan gøre. Det er ek­sem­pel­vis:

  • En skrift­lig klage over en træ­ner, som skul­le have kræn­ket et barn
  • Ryg­ter om et seksu­elt for­hold mel­lem en ung træ­ner og en U-​spiller.
  • De­ling af kræn­ken­de fotos fra en hyt­te­tur i klub­ben
Hent di­lem­ma­kor­te­ne her

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE