For­stå vær­di­en af community-​idrætten og læs de ny­e­ste an­be­fa­lin­ger

Skab com­mu­ni­ty i din for­e­ning

DIF har sam­let en række an­be­fa­lin­ger, in­spira­tion og værk­tø­jer der til sam­men dan­ner en for­stå­el­ses­ram­me for community-​idræt, så i nemt kan star­te community-​indsatser i din for­e­ning.
DIF har sam­let en række an­be­fa­lin­ger, in­spira­tion og værk­tø­jer der til sam­men dan­ner en for­stå­el­ses­ram­me for community-​idræt, så i nemt kan star­te community-​indsatser i din for­e­ning.
For­stå hvor­dan din for­e­ning kan være community-​maker

Community-​model

Community-​modellen kan in­spi­re­re til hvor­dan man som for­e­ning, kan ar­bej­de med community-​indsatser - her­un­der for­stå­el­sen af ak­tø­rer, or­ga­ni­se­ring og må­l­grup­per.

Ker­nen i community-​modellen er klub­ben og dens pri­mæ­re ak­ti­vi­tet og med­lem­mer­ne. Udenom cir­ku­le­rer add-​on-​aktiviteter - ek­sem­pel­vis events, mer­chan­di­se, nye idræts­for­ma­ter, so­ci­a­le til­tag mv. - som er de ak­ti­vi­te­ter som skal skabe og un­der­støt­te community-​ambitionen. Her kan både med­lem­mer, ikke-​medlemmer og even­tu­elt fri­vil­li­ge en­ga­ge­res samt være med-​skabere af com­mu­ni­ty'et. Det kan både være idræts­li­ge og so­ci­a­le ak­ti­vi­te­ter som dan­ner ram­men for et com­mu­ni­ty. 

I den yder­ste cir­kel af mo­del­len har vi co-​labs. Dette er sam­ar­bejds­part­ne­re, der kan tale ind i de øv­ri­ge dele af mo­del­len og  være med til at un­der­støt­te am­bi­tio­nen om et com­mu­ni­ty. Ofte tager disse co-​labs ud­gangs­punkt i gen­si­dig re­la­tion, hvor begge par­ter ser værdi i sam­ar­bej­det.  Sam­ar­bejds­part­ne­re i så­dan­ne co-​labs kan ek­sem­pel­vis være en virk­som­hed, et brand, et ba­ge­ri eller spi­se­sted, lokal butik eller kunst­ner, anden idrætsak­tør, for­e­ning eller in­sti­tu­tion. Med co-​labs har man mu­lig­hed for at ud­vi­de klub­bens com­mu­ni­ty, syn­lig­hed samt skabe nye ram­mer for sin idræt og sit com­mu­ni­ty.

Ker­ne­vær­di­er i Community-​idrætten

  • Fæl­les­skab
  • Humor
  • In­klu­sion
  • Fæl­les­skab
  • Humor
  • In­klu­sion
  • Til­hørs­for­hold
  • Værdi-​ og iden­ti­tets­o­ri­en­te­ret
  • Au­ten­ti­ci­tet
  • Trends og ten­den­ser
  • Kre­a­ti­vi­tet
  • Di­ver­si­tet
  • In­nova­tion og en­tre­pre­nør­skab

Sådan kom­mer du i gang - 10 an­be­fa­lin­ger

VI har lavet en række an­be­fa­lin­ger som kan hjæl­pe dig i gang med en community-​indsats i din klub. Sam­men med Community-​modellen, 4 steps samt li­sten over ker­ne­vær­di­er i community-​idrætten har du et godt ud­gangs­punkt for at star­te community-​aktiviteter op i din klub.

Sådan kom­mer du i gang - 4 steps

Med disse 4 enkle steps får i en kon­kret og over­sku­e­lig guide til at op­star­te jeres com­mu­ni­ty mind­set samt sætte skub i nye community-​indsatser i jeres for­e­ning.

Com­mu­ni­ty Charts

Com­mu­ni­ty Charts er et vi­sit­kort for hver af de 14 klub­ber, der har del­ta­get i DIF x Commmunity-​projektet. Find in­spira­tion i klub­ber­nes community-​tilgange og gå på op­da­gel­se i et di­verst ud­valg af kommunikations-​ og ak­ti­vi­tet­sind­sat­ser.

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE