Gode idræts­mil­jø­er for dren­ge

I rap­por­ten ”Gode idræts­mil­jø­er for dren­ge” dyk­ker vi ned i, hvad der er på spil for te­e­na­ged­ren­ge i for­hold til deres en­ga­ge­ment i idræts­li­vet. For at kunne imø­de­kom­me dren­ge­nes behov i for­hold til idræts-​og for­e­nings­li­vet er det vig­tigt, at man som for­bund, for­e­ning og træ­ner skal kende til det hver­dags­liv der op­ta­ger dem både i og uden for spor­ten.
I rap­por­ten ”Gode idræts­mil­jø­er for dren­ge” dyk­ker vi ned i, hvad der er på spil for te­e­na­ged­ren­ge i for­hold til deres en­ga­ge­ment i idræts­li­vet. For at kunne imø­de­kom­me dren­ge­nes behov i for­hold til idræts-​og for­e­nings­li­vet er det vig­tigt, at man som for­bund, for­e­ning og træ­ner skal kende til det hver­dags­liv der op­ta­ger dem både i og uden for spor­ten.

Bl.a. gør rap­por­ten os klo­ge­re på

  • hvor­dan vi lyk­kes med at få unge dren­ge til at blive ved med at vælge for­e­nings­i­dræt­ten til, og om kan vi bruge de samme vir­ke­mid­ler og værk­tø­jer, som vi gør i for­hold til de unge piger.
  • hvad det be­ty­der for træ­ner­ne og for den måde idræt­ten skal or­ga­ni­se­res på for hhv. dren­ge og piger.
  • hvor­for dren­ge fra­væl­ger idræt­ten i over­gan­gen til ung­doms­ud­dan­nel­ser­ne, hvad fyl­der mest for dren­ge­ne og hvor­dan pri­o­ri­te­rer de skole, for­e­ning, fri­tids­ar­bej­de, fe­ster m.v. i hver­da­gen.
  • hvad der mo­ti­ve­rer dren­ge­ne i idræt­ten, og hvad der har be­tyd­ning for, hvor­dan de tri­ves?

Rap­por­ten byg­ger på re­sul­ta­ter­ne af pro­jekt ”Gode idræts­mil­jø­er for dren­ge”, (DIF 2023) som er et ini­ti­a­tiv­pul­je­støt­tet pro­jekt, hvor seks spe­ci­al­for­bund har del­ta­get som prak­sis­part­ne­re.

For mere in­for­ma­tion

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE