Gode idrætsmiljøer for drenge
I rapporten ”Gode idrætsmiljøer for drenge” dykker vi ned i, hvad der er på spil for teenagedrenge i forhold til deres engagement i idrætslivet.
For at kunne imødekomme drengenes behov i forhold til idræts-og foreningslivet er det vigtigt, at man som forbund, forening og træner skal kende til det hverdagsliv der optager dem både i og uden for sporten.
I rapporten ”Gode idrætsmiljøer for drenge” dykker vi ned i, hvad der er på spil for teenagedrenge i forhold til deres engagement i idrætslivet.
For at kunne imødekomme drengenes behov i forhold til idræts-og foreningslivet er det vigtigt, at man som forbund, forening og træner skal kende til det hverdagsliv der optager dem både i og uden for sporten.
Bl.a. gør rapporten os klogere på
- hvordan vi lykkes med at få unge drenge til at blive ved med at vælge foreningsidrætten til, og om kan vi bruge de samme virkemidler og værktøjer, som vi gør i forhold til de unge piger.
- hvad det betyder for trænerne og for den måde idrætten skal organiseres på for hhv. drenge og piger.
- hvorfor drenge fravælger idrætten i overgangen til ungdomsuddannelserne, hvad fylder mest for drengene og hvordan prioriterer de skole, forening, fritidsarbejde, fester m.v. i hverdagen.
- hvad der motiverer drengene i idrætten, og hvad der har betydning for, hvordan de trives?
Rapporten bygger på resultaterne af projekt ”Gode idrætsmiljøer for drenge”, (DIF 2023) som er et initiativpuljestøttet projekt, hvor seks specialforbund har deltaget som praksispartnere.