Tips til dig, der træ­ner børn

Træ­ner­rol­len

Fem tips til bør­ne­træ­ne­ren

  1. Over­vej, hvem du er som træ­ner
  2. Kend dine udø­ve­res mo­ti­va­tion
  3. Skab plads til at eks­pe­ri­men­te­re
  4. Læg vægt på et godt so­ci­alt miljø
  5. Kend dine udø­ve­res for­ud­sæt­nin­ger

Scroll ned, og se de gode råd fol­det mere ud ne­den­for. 

Råd 1

Over­vej, hvem du er som træ­ner

  • Den gode træ­ner har ud over viden om det idræts­fag­li­ge både ly­sten og evnen til at co­a­che og en­ga­ge­re bør­ne­ne.
  • Den gode træ­ner pri­o­ri­te­rer læ­ring og ud­vik­ling af den en­kel­te udø­ver hø­je­re end re­sul­ta­ter.
  • Den gode træ­ners en­ga­ge­ment og glæde ved idræt­ten smit­ter af på bør­ne­nes mo­ti­va­tion og indstil­ling til at dyrke idræt.

Hvor­dan gør jeg det i prak­sis? 

  • Vær 100 % til stede men­talt og fy­sisk.
  • Vær om­klædt, og lad mo­bi­len ligge i din taske.
  • Smil og grin sam­men bør­ne­ne - på den måde viser du bør­ne­ne, at de er vig­ti­ge, og at du gider dem.
Råd 2

Kend dine udø­ve­res mo­ti­va­tion

Børn peger selv på, at ”me­string”, dvs. at blive bedre til sin idræt, er deres vig­tig­ste mo­ti­va­tion for at dyrke idræt. ”Me­strings­mo­ti­va­tion” er ofte båret af lyst og glæde ved at mærke sin egen og hol­dets frem­gang og for­stær­ker bar­nets lyst til at dyrke idræt.

Hvor­dan fin­der jeg ud af udø­ver­nes mo­ti­va­tion? 

  • Spørg, hvad de synes er sjovest, svæ­rest, se­jest etc.
  • Læs deres re­ak­tio­ner og kro­p­s­sprog, og find ud af, hvad der mo­ti­ve­rer dem bedst.
  • Lyt til bør­ne­ne, og ind­drag deres ideer.
Råd 3

Skab plads til at eks­pe­ri­men­te­re

For­e­nin­gen skal være et trygt frirum for børn og unge, hvor de kan ud­fol­de sig uden at blive målt og vejet. Den gode træ­ner ska­ber plads til leg, til at eks­pe­ri­men­te­re og til at fejle. Fejl er brænd­stof til at blive bedre og ud­vik­le sig

Hvor­dan ska­ber jeg plads til at eks­pe­ri­men­te­re? 

  • Op­mun­tr bør­ne­ne til at prøve noget nyt, f.eks. en ny plads på hol­det, en ny eller uvant øvel­se eller en anden di­sci­plin, end den de nor­malt træ­ner.
  • Ros bør­ne­ne for at for­sø­ge, også når de laver fejl.
  • Slå ned på ne­ga­tiv kri­tik fra hold­kam­me­ra­ter­ne.
  • Frem­hæv ”da­gens gode for­søg” efter træ­ning.
Råd 4

Læg vægt på et godt so­ci­alt miljø

Hvor­dan ska­ber jeg et godt so­ci­alt miljø?

I det gode idræts­mil­jø møder børn træ­ne­re, som både er fag­lig dyg­ti­ge og som også væg­ter det so­ci­a­le aspekt højt. Din rolle som ka­ta­ly­sa­tor for at alle på dit hold op­le­ver at være in­klu­de­ret og blive set og hørt er af­gø­ren­de for hol­dets triv­sel.

  • Sørg for at snak­ke med alle udø­ve­re til hver træ­ning. Alle har behov for at blive set og hørt.
  • Læg sam­ar­bejd­s­ø­vel­ser ind i træ­nin­gen – det giver mu­lig­hed for at lære hin­an­den at kende fra flere sider.
  • Til­ret­te­læg øvel­ser så man ofte veks­ler træ­nings­mak­ke­re
  • Pri­o­ri­ter so­ci­alt samvær. Sæt tid af før og efter træ­ning til snak og samvær, og ar­ran­ger fæl­les­spis­ning eller lig­nen­de – her kan for­æl­dre­ne eller de unge med for­del selv byde ind.
Råd 5

Kend dine udø­ve­res for­ud­sæt­nin­ger

Børn og unge ud­vik­ler sig i for­skel­ligt tempo både fy­sisk og men­talt. Den gode træ­ner ken­der sine udø­ve­res for­ud­sæt­nin­ger, så han/hun kan til­ret­te­læg­ge træ­nin­gen, så den pas­ser så godt som mu­ligt til lige netop dem, han eller hun træ­ner.

 Hvor­dan gør jeg det kon­kret?

  • Uddan dig! Opsøg viden om, hvor­dan du bedst til­ret­te­læg­ger træ­nin­gen for de børn, du træ­ner. Hvad er de fy­sisk og mo­to­risk i stand til, hvad mo­ti­ve­rer dem, og hvad sti­mu­le­rer deres idræts­glæ­de?
  • Spørg hvor­dan de har det, og hvor­dan det går med det, der op­ta­ger dem for tiden.
  • Vis in­ter­es­se for dine udø­ve­res men­tale vel­be­fin­den­de. Børn kan have svære pe­ri­o­der i sko­len og på hjem­me­fron­ten og have brug for en vok­sen, der lyt­ter.

 

 

Børn og unges livs­fa­ser

Få et hur­tigt over­blik her over, hvor­dan du bedst mo­ti­ve­rer dem, når du træ­ner børn og unge. Klik på bil­le­der­ne, og down­lo­ad dem til brug i klub­ben.

Tag gra­tis træ­n­er­kur­ser her

Vi har vi en masse gra­tis e-​læringskurser om træ­ning af børn og unge - få over­blik­ket her

Vi an­be­fa­ler føl­gen­de gra­tis kur­ser on­li­ne på plat­for­men idræt­tens e-​læring.

Se også vores øv­ri­ge kur­ser:

Kur­ser­ne ind­går i DIF træ­ner 1 kur­set, men kan sag­tens tages se­pa­rat, hvis man bare er nys­ger­rig.

Har du spørgs­mål til ud­dan­nel­ser­ne, kon­takt da Ma­ri­an­ne Uhrskov på tlf.: 63 21 33 45 eller mub@dif.dk.

Ma­te­ri­a­ler til idræts­le­de­re og træ­ne­ransvar­li­ge

På lin­ket ne­den­for kan du finde vi­deo­er, SoMe-​tekster og sli­des til træ­ner­mø­der.

Kampag­ne­film lan­ce­ret den 27. sep­tem­ber

Kampag­ne­film lan­ce­ret den 15. sep­tem­ber

Har du lyst til at vide mere?

Her har vi sam­let for­skel­li­ge links til in­spira­tion til mere viden om træ­ner­rol­len

For in­for­ma­tion kon­takt

DIF Udvikling
Info
Liselotte Byrnak
Liselotte Byrnak Programleder

DANSKE OLYMPISKE PARTNERE

PARTNERE

IOC´s TOPPARTNERE